måndag 18 januari 2010

Till sista slicken

Göteborg i helgen, fullt flyttfokus. Rensa, packa, slänga, stajla, optimera. "Sminka grisen", som min man kallade det hela. Nog blev det en tjusig kulting av det hela- så snyggt har vi aldrig bott, med färgkoordinerade böcker, möbler, textilier och ljus i varje rum. Vi passade på att bjuda hem alla goda vänner i trakten på lördagskvällen för knytkalas och bartömning. Det krävdes en del kreativitet och utanför-lådan-tänkande för att hitta på bra drinkar även för Calvados, Malibu och årgångsglögg, när gin och vodka tagit slut, men vi klarade skivan! Vi passade också på att tömma alla skåp också, tusen Jelly Belly Beans fyllde deras magar, och vi skickade med dem så många knasiga böcker och sällskapsspel som vi bara kunde. Win-win sitation, helt klart.

Några gäster hade bakat bröd, andra hade gjort en paj, ett tredje gäng hade med två påsar frysta kycklingvingar som skakades med rikligt med olja, paprikapulver, peppar och ett hett örtsalt innan det blev en tur till ugnen. Jag hade gjort massa hummus av ett berg av kikärtor, perfekt till både mat och som dipp till chips och grönsaksstavar. Smaskens till sista slicken! Såhär gör du din egen:

/ 3-4 dl kokta kikärtor / 2 klyftor vitlök / saften från en citron / 2-4 msk tahini / mald spiskummin / paprikapulver / salt&peppar / ca 2 msk rapsolja / ev lite vatten /

Mixa kikärtor med tahini och olja. Späd med vatten om så behövs. Ju längre du låter mixern gå, destu slätare och finare hummus får du. Krydda undan för undan med pressad vitlök, citronsaft, spiskummin, paprika samt salt och peppar. Jag smakar alltid av kontinuerligt, och gillar när det smakar mycket av citron, spiskummin och vitlök framförallt.

Tips! Om du inte gillar spiskummin, så blir det otroligt gott att istället krydda med marinerade soltorkade tomater. Då kan rapsoljan i receptet bytas mot oljan som tomaterna ligger i.

Den hummus som blir över kan du absolut frysa in i plastpåsar, lätt att ta fram om man vill ha roligare pålägg till mackan när man gjort soppa, eller skall bjuda på finfrukost!Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Låter som en hektiskt helg! Hummus är ju så gott!

    SvaraRadera
  2. Frysa in hoummus, såklart! Varför har jag aldrig tänkt på det förut?! Tur att det finns någon i cyberspace:n med huvudet på skaft. ;P

    SvaraRadera
  3. Var går flyttlasset? :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Låter som ett juste party, och vad är bättre feströra än hummus?

    SvaraRadera
  5. Åh! Nu bleb jag grymt sugen på hummus!! :)

    SvaraRadera
  6. Åh vad bra med ett recept från dig med hummus. Ska ha fest och satsa på att göra en egen buffé och behöver lite inspiration. Letar dessutom för fullt efter sådana memoclips som du har för etiketten på maten. Har du någon aning om var man kan hitta dem? Väldigt tacksam för svar, har letat överallt snart tror jag :)

    SvaraRadera
  7. @martina, hektiskt ja, men det har iaf givit bra resultat, nu ligger lgh ute på hemnet och vi håller tummarna! http://www.hemnet.se/beskrivning/583798?r=3

    @Plommonet: det är en partysaver att ha liggandes helt klart, lyfter den enklaste morotsstav till mer acceptabela höjder!

    @Åsa: Stockholm!!! Vi kollar här nu, har ej köpt ännu.

    @Anna B: passar så många, mina vegetariankompisar, min laktosintoleranta syster, och alla andra som bara tycker att det är gott liksom. :)

    @Andrea: så enkelt, det gäller bara att ha tahini hemma.

    @Annika: detta går ju utmärkt att göra i större kvantiteter. Lisa Förare gjorde nån schysst dipp i hemska mängder kring jul vill jag minnas, kanske kan vara nåt också? Här är länken: http://matalskaren.taffel.se/2010/01/01/recept-svart-bondipp-at-manga-manga/
    Sånna där memoclips hittar jag iaf på granit och lagerhouse!

    SvaraRadera
  8. Ikväll ska jag ha motsatsen, nämligen inflyttningsfest och givetvis ska det serveras hummus. Utgick från ditt recept och nu finns det viss risk att gästerna inte kommer få något alls.. Den blev helt makalöst god! Hade rökt paprikapulver i, det är en riktig hit faktiskt. :)

    SvaraRadera
  9. @Plommonet: stålande, det glädjer mig enormt!

    SvaraRadera
  10. Oj, jag har länge försökt hitta ett riktigt bra hummusrecept, kan detta vara DET? Anna Bergenströms är medioker. Har minnen av en fantastisk hummus som jag åt hos en syriansk kompis i Linahage i Södertälje när jag bodde där under högstadiet. Den var jättelen, smakade av en konstig krydda (kan vara spiskummin!), och de serverade den liksom spritsat längs kanten av en flat tallrik med olivolja strilad på och så doppade man bröd i.

    Supergott.

    Vad roligt förresten att du följer min blogg! Jag trodde inte det var möjligt för mig att få nya läsare eftersom jag är så oregelbunden. Nu ska jag försöka bli lite flitigare (+ kanske göra lite mer rätt för bloggnamnet), dessutom kommer jag att läsa din.

    SvaraRadera